Dag 12, 13 en 14 op Koh Tao: Duiken! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu Dag 12, 13 en 14 op Koh Tao: Duiken! - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu

Dag 12, 13 en 14 op Koh Tao: Duiken!

Door: Val&Ils

Blijf op de hoogte en volg Val&Ils&Sam&Saar

12 Augustus 2009 | Thailand, Koh Tao

Maandag, dag 12:
Maandag is vaak het begin van een schoolweek. Zo ook voor ons! Vanaf vandaag gaan we in de leer voor onze PADI Open Water Diver duikbrevet! Na eerst wat gerelaxed te hebben op het strand, gaan we vanaf 15 uur aan de slag. We krijgen les in een klein groepje van 4 en het stel waar wij mee duiken hebben we al tijdens het ontbijt ontmoet. Een leuk jong stel (zoals wij :P). Maar we beginnen dus om 15 uur en dan leren we onze instructrice kennen, Shirley. Een Birgit Schuurman lookalike, om maar een omschrijving te geven (zie ook www.duikeninthailand.info) Vandaag is eigenlijk een saaie lesdag... 3 instructievideo's staan op het programma... bijna 3 uur kijkplezier :P
Maar uiteraard wel nodig om te leren duiken! Met dat achter de rug, eten we 's avonds nog een hapje en gaan vroeg naar bed. Morgen om 8.30 uur gaan we verder met de theorie!

Dinsdag, dag 13:
Om half 9 dus weer verzamelen in ons klaslokaal. En met klaslokaal bedoelen we een veranda aan het strand, met ligkussens en uitzicht op zee :D
Ontbijtje eten we lekker tijdens de theorie op. We leren over handsignalen en ademen. En ook over noodsituaties - daar later meer over...
's Middags hebben we een leuker programma, namelijk onze eerste duik in een zwembad! We zijn natuurlijk een beetje nerveus en het is ook nog een hartstikke mooie en vooral HETE dag. Dus een duik in het zwembad is meer dan welkom... We doen eerst een zwemtestje: 6 baantjes zwemmen en 10 min. watertrappelen. Jeeej de eerste test doorstaan ;)
Dan de apparatuur in elkaar zetten... veel checken en dubbelchecken en dan nog eens buddychecken (met duiken heb je altijd een buddy, die je in de gaten houdt) Vervolgens hijsen we ons het trimvest, met de duikfles daaraan vast. Het is zwaar! Duikbril op, vinnen aan en HUP: grote stap het water in. Blub blub blub, gelukt! Volgende stap: ademen onder water! Voor Valentino een tweede natuur, voor Ilse... tja... wat minder makkelijk. Maar na wat extra aandacht, lukt het ook Ilse om rustig onder water te ademen! We doen onze oefeningen in een afgeladen zwembad, vol Engelse toeristen...
De oefeningen bestaan uit:
- Mondstuk uit en indoen onder water (vooral doorademen of uitblazen: Regel nr. 1!)
- Doen alsof je geen lucht meer hebt, dus lucht lenen van je buddy.
- Masker vullen met water en weer legen.
- en tenslotte zweven in het water, net boven de bodem. Voor Valentino ook een eitje... voor Ilse wat minder... Ilse was een drijvend eitje, ze schoot steeds naar boven! Niet dat ze dat wilde, maar het gebeurde gewoon! (Later bleek dat Ilse teveel lucht in d'r longen had, waardoor ze opsteeg) Na wat extra lood was het stijgende probleem opgelost. We hebben de zwembadsessie overleefd, dus op naar de volgende hindernis: twee zeeduiken! Morgen om 7.15 uur verzamelen!

Woensdag, dag 14:
Het programma: twee zeeduiken en saaie theorie 's middags & eindexamen voor het theoriegedeelte!
We zitten vroeg op de boot, die ons naar de duiksite brengt. We zetten onze apparatuur in elkaar en we krijgen uitleg. Ook krijgen te zien welke vissen we misschien tegenkomen en voor welke we moeten uitkijken (in ieder geval geen haaien hier). We zijn klaar voor onze eerste duik. PLONS, daar gaan we! Langs een touw van de boei, dalen we langzaam af naar beneden. We komen terecht in een prachtige onderwaterwereld en het zicht is perfect! Maar liefst 20 meter (ja, dat is veel onder water ;))
Ilse schiet weer eens omhoog, dus houdt de hele tocht het handje van Shirley vast. We zien Nemo, een Papagaai-vis, een mooie kwal, een aal enz. Maar ook gevaarlijke, zoals een Scorpionfish en Triggerfish! Maar alles gaat goed en we doen een aantal oefeningen. We zitten uiteindelijk op 12 meter diepte, waar we 45 min. blijven! Terug op de boot varen we naar de tweede duiksite. Nieuwe duikfles, nieuwe duik!
Hier is het zicht wat minder, maar nog steeds heel goed. We komen weer prachtige vissen tegen en het gaat allemaal goed. Tot de volgende oefeningen... We moeten ons masker vullen en weer legen onder water (12 m. diep) Valentino gaat goed (high five krijg je dan) Bij Ilse eerst ook, maar bij de tweede keer moet de bril vol met water en Ilse raakt in paniek. Ze ziet niks meer en wil gewoon nu naar boven. Maar ja, dat kan niet zomaar en is een beetje link zo diep. Dus ze wordt tegen gehouden door Shirley en kalm gehouden. Uiteindelijk lukt het Ilse om haar bril te legen. Maar ze voelt zich absoluut niet lekker en niet op d'r gemak. Ilse wordt naar boven gebracht, terug op de boot. Maar wel op de juiste, veilige manier uiteraard. Valentino gaat ook meer naar boven om te checken of het goed gaat (en dat gaat het gelukkig). Valentino gaat weer naar beneden en Ilse gaat op de boot. Heeel zielig voor Ilse, maar toch knap dat ze zoveel heeft gedaan terwijl ze eigenlijk heel angstig was!
Valentino maakt zijn oefeningetjes af met Shirley als buddy en ziet nog veel moois diep in de zee! Terug op de boot is Ilse bijgekomen van de ergste schrik en we gaan weer terug naar ons Resort voor theorie en examen. We slagen glansrijk! Ilse denkt nu nog na of ze morgen meegaat. Valentino is vanaf morgen (als het goed gaat) gebrevetteerd Open Water Diver!
Ps: foto's komen nog, usb doet 't niet hier...

Liefs van Val en Ils!

• 12 Augustus 2009 - 14:33

Mama Gerdien:

Jeetje wat een diepzee-avontuurtjes en ook zelfs een beetje drama! Jullie maken wel heel wat mee daar. Wat jammer Ilse, dat je nu net dat laatste stukje eng vond. Ik kan het me wel heel goed voorstellen, het is ook niet niks om dit alles in zo'n korte tijd onder de knie te krijgen.
    Goed van je Valentino! Papa zal heel trots op je zijn. Het zal wel prachtig zijn onder water. Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Veel liefs Mama

• 12 Augustus 2009 - 21:00

Papa En Mama:

Ilse,(=) waternimf, wat maak je nu? jij voelt je niet fijn in het diepen Je doet je naam geen eer aan. Toch goed dat je het geprobeerd hebt en dat het zonder ongelukken is gebeurd. Matthijs heeft ook gedoken en heeft 3 vissen gezien en veel rotsen, dus jullie hebben al veel meer gezien. Morgen genieten, lekker relaxen en je kan foto's maken van jullie in volle duikersuitrusting. Dat vinden wij stoer.
    Have fun

• 13 Augustus 2009 - 11:18

Robbie:

Hmmm jullie moeten boeken gaan schrijven! Ik lees hier namelijk voor het eerst stukken tekst die me weten te boeien! :D Maar wel heel gaaf allemaal! Ben benieuwd of die kleine lieve Ilse het aandurft vandaag ;)

Koesjah!