Een dag bij de Maya`s - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu Een dag bij de Maya`s - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu

Een dag bij de Maya`s

Door: Val & Ils

Blijf op de hoogte en volg Val&Ils&Sam&Saar

17 Augustus 2011 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Vandaag nog even een kort reisverslagje, amigos y amigas.
Afgelopen nacht hebben we heerlijk geslapen...not! Harde muziek, een hard bed, een hard kussen en harde knallen in de vorm van vuurwerk (waarschijnlijk door mayavolk om geesten te verjagen) hielpen ons uit onze slaap...Gelukkig stonden we nog redelijk fris op. Vandaag hebben een georganiseerd uitstapje naar twee mayadorpjes gemaakt. Met een engelstalige gids gingen we verder de bergen in naar het eerste dorp, San Juan Chamula. Daarbij moet je niet denken aan een dorp met inheemse stammen. Nee, het huidige mayavolk gaat ook met de tijd mee hoor. Dus geasfalteerde wegen en mobieltjes hebben ze hier ook. Wel lopen de mensen nog in traditionele klederdracht. In de loop der tijd lijkt het er op dat de spaanse en maya cultuur met elkaar zijn vermengd. Je ziet bijvoorbeeld oude spaanse kerkjes en pleinen. Ja, die zijn in die tijd door de spanjaarden gemaakt. Maar als je eenmaal de kerk binnenstapt ziet het er niet meer uit als een kerk. We zullen het zo goed mogelijk omschrijven, want foto´s maken was streng verboden (2 dagen gevangenis wilden we niet riskeren). De vloer van de kerk is bezaaid met dennennaalden (ruikt lekker fris), dat staat voor de aarde. Er zijn geen bankjes, mensen zitten op de grond of staan. De maya´s bezoeken de kerk de hele dag door en brengen offers voor de goden, voornamelijk voor water en vuur. Dit doen ze door kaarsen aan te steken en drinken te brengen. Je ziet wel kruizen, maar die zijn weer versierd met bloemen en heeft weer met het leven te maken. Ook versieren ze de kerk met kerstballen en andere versiersels, gewoon omdat het mooi is. De katholieke kerk zal dus zeggen dat het mayageloof gemixt is met het christendom, maar volgens de gids is daar niets van waar. Ze volgen nog steeds hun eigen rituelen zoals ze dat al duizenden jaren doen. Alleen niet meer in de jungle maar in (bijvoorbeeld) een kerk.
De maya´s spreken trouwens naast Spaans voornamelijk hun eigen taal. En volgens de gids zijn hier 26 dialecten in...
In het dorp werkt iedereen, want wie niet werkt eet niet. Ook kinderen zie je aan het werk. Meisjes van een jaar of 6 lopen met een doek rond met daarin een nog jonger broertje of zusje. Met het kind op hun rug proberen ze armbandjes enzo te verkopen.
Vervolgens gingen we door naar het volgende dorp, San Lorenzo Zinacantan. Dit dorp is minder ´streng´ dan het vorige dorp. Het is meer een dorp waar ze werken en wonen en waar minder ceremonies worden gehouden. In een huis van een plaatselijke familie mochten we wel foto´s maken terwijl ze lieten zien hoe ze kleding weefden. Ook kregen we een snelcursus tortilla´s bakken en mochten we verse tortilla´s proeven. Ilse kon de kleine maya meisjes niet weerstaan en wilde er eigenlijk ééntje kopen. Helaas ging dit niet, dus hebben we maar twee arm/enkelbandjes gekocht. Wel leuk op de foto geweest!
Na veel wikken en wegen hebben we besloten om snel door Guatemala heen te gaan en bezoeken we alleen een (mooie) tempel daar in de jungle. Daarna gaan we door naar Belize!
Adios y saludos!

• 18 Augustus 2011 - 04:09

Mama Gerdien:

Leuk die Maya-dorpjes, dat kleurrijke vind je terug bij alle indianen over de hele wereld, dat is wel bijzonder. Mooiefoto's weer. Dus jullie volgende verslag is uit Guatamala? Doe voorzichtig en goede reis! Liefs xxx

• 18 Augustus 2011 - 05:37

Mama Gerdien:

• 18 Augustus 2011 - 08:57

Robert:

"Ilse kon de kleine maya meisjes niet weerstaan en wilde er eigenlijk ééntje kopen." :-D

Ps. Tino.. Je moet je scheren man!

• 18 Augustus 2011 - 19:55

Kris:

Looking niceeeeeeee :) Maya meisje kopen :p hahaha ben je helemaal gek Ilse :P Ik ga de koffer s inpakken voor Spanje! Adioss xxx

• 19 Augustus 2011 - 19:18

Martine De Wit:

Wat een mooie kleuren ook allemaal :). Wel gaaf om die cultuur ook weer te proeven. Sjonge.. je zou maar aan het rondreizen zijn... NICE!

Liefs!

• 21 Augustus 2011 - 17:41

Nicole:

Mooie foto's weer! Vooral die foto met dat maya meisje is leuk!