Campeche, Palenque en nu San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu Campeche, Palenque en nu San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu

Campeche, Palenque en nu San Cristobal

Door: Val & Ils

Blijf op de hoogte en volg Val&Ils&Sam&Saar

16 Augustus 2011 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hola hola!
Van Merida wilden we met de bus naar Campeche gaan.
Dat begint bij een kaartje kopen. Eerste of tweede klas vroeg de Señorita. Oh, doe maar tweede klas zeiden wij. Weet je dat zeker, want de eerste klas gaat eerder, is 40 pesos (3 euro) duurder en heeft film en een toilet aan boord, zei de Señorita. Ha zo gezegd zo gedaan en een heerlijke luxe bus, bijna helemaal voor ons alleen! :)
Aangekomen in Campeche, eerst maar eens op zoek naar een hotel. Dat lukte aardig snel en we sliepen in ´jesus house´.
Op het balkon boven het stadsplein dronken we wat, even uitrusten van het uren in de bus zitten. We lopen wat rond in de stad, naar de kust, naar het marktje en weer terug. Het is ontzettend warm. Campeche is een klein en rustig stadje. ´s Avonds maken we met een toerbus een rondje door de stad, zodat we alle highlights hebben gezien.
De volgende dag gaan we op naar Palenque met de bus. Eerste of tweede klas, zegt de Señorita. Antwoord is bekend, denken wij!
Een uur of 6 in de bus, voordat we in Palenque aankomen. Palenque ligt in de bergen en de weg erheen is prachtig mooi. Als we een hostel uitzoeken, vinden we het prachtig. Het is een hostel in de jungle. Met een zwembad onder de bomen en de diertjes! Heerlijk! En daarom eerst maar een friss duik!
We horen steeds brulapen, helaas lukt het niet ze te spotten. ´s Avonds eten we spagetti in het restaurantje bij ons guesthouse. Een stel hippies speelt live muziek, het is er heerlijk rustig. Dit was tot nu toe wel het ultieme backpack gevoel.. zo vrij, zo rustig, zo lekker samen!!
De volgende dag een keertje geen wekker en dat is heerlijk. We worden helemaal uitgerust wakker. Op naar de ruines. In de collectivo (mini busje voor gezamelijk vervoer) erheen (we zaten op ongeveer 1 km afstand). Lekker raampjes open, handjes buiten boord.. totdat.. AUWWWWWWWWWWWW.
Een of andere gekke mexicaan deed ineens de deur open en toen zat Ilses arm ertussen. Gevolg... een hele grote paarse plek. Maar dat mocht de pret niet drukken, vrolijk gingen we verder.
De ruines liggen in de jungle, omringd door allerlei bomen. Vogels en vlinders vliegen er rond. Het is prachtig en warm, heel warm!
We lopen rond en beklimmen de ruines. Het is erg indrukwekkend. Het zijn er veel en ze zijn groot!
Na het bezichtigen van de ruines besluiten we het jungle-pad te nemen. We gaan op zoek naar apen en toekans, helaas zonder gewenst resultaat.
Terug bij het hotel weer een heerlijke frisse duik genomen in het zwembad en ´s avonds onder opnieuw heerlijk genot van de hippies, bier en een coctail fijn gekaart!
Vandaag opnieuw de bus genomen om naar San Cristobal te gaan. Een 5 uur durende tocht door de bergen. Juist ja, hobbel de bobbel, gronkel de kronkel... de ene haarspeldbocht na de ander! En ook nog een leuk detail.. we zaten naast de wc.. en die stonk. Hoe er mensen levend uit zijn gekomen is ons een raadsel. We werden misselijk van de geur.. Bah!
Maar gelukkig heelhuids aangekomen in San Cristobal, een dorpje wat op 2000 m hoogte ligt.
Na onze tassen te hebben gedropt, een rondje gelopen door het stadje. Het is hier knus en gezellig. Het sfeertje is leuk. We lopen naar een uitzichtpunt en merken dat de extra rode bloedlichaampjes nog niet aangemaakt zijn, we zijn snel buiten adem. Net hebben we een tripje geboekt voor morgen naar twee indianendorpjes, waar cola heilig is.. wij zijn benieuwd!
Voor de afwisseling is het temperatuurtje hier lekker, voor ons dan, de bevolking hier loopt met bontkragen om.
Tot ons volgende bericht!
Hasta la pasta!
Val y Ils
ps. ook wat foto´s geplaatst bij het vorige reisverslag.

• 17 Augustus 2011 - 06:10

Mama Gerdien:

Que fantastico! Wat maken jullie weer een fantastisch mooie reis! Mooie foto's en wat hebben jullie al veel gezien en gereisd in zo'n korte tijd. Geeft me wel een beetje heimwee naar Mexico en Zuid-Amerika. Het eten zal ook wel heerlijk zijn! Al lekker taco's en ceviche gegeten? Geniet van deze mooie reis en een dikke zoen x

• 17 Augustus 2011 - 07:19

Martine Van Dijk:

Valentino en Ilse!
    Wat klinkt het toch allemaal weer super!!!!
    Geniet ervan!!!!!
    x

• 17 Augustus 2011 - 08:42

Nicole:

Dat ziet er weer mooi uit! Leuk dat hostel in de jungle met dat mooie zwembad, zou ik ook wel een duik in willen nemen! veel plezier bij de Indianen..

Hasta la pasta ; )

• 17 Augustus 2011 - 10:33

Robert:

Hmppf, wat moeten jullie mij missen zeg..

Die ruines zien er echt heel vet uit :D

Kusj!

• 17 Augustus 2011 - 13:56

Marijke:

Hey Ils,

Ziet er heerlijk uit :) Ik heb weer nieuwe plekken voor op mijn reisverlangenlijstje :)

Geniet ervan!!

• 17 Augustus 2011 - 16:30

Paps En Mams:

Zo wereld reizigers, zijn jullie verhalen er alleen maar om ons jaloers te maken inons kikkerlandje? Maar wat een mooie verhalen en fotos zeg! En zo te lezen/zien genieten jullie er echt van en dat is natuurlijk de bedoeling. En dan de aparte ervaringen met het vervoer, kan connexion nog wat van leren of ....? Even een vraagje gaan jullie ook nog naar Ciudad Juarez, ik krijg namelijk door dat dat de gevaarlijkste stad van Mexico en de wereld is....dus voor mams gemoedsrust MIJD DIE PLAATS!!!!
    Wij gaan nu slapen want we moeten Matthijs om 02.00 uur van Schiphol halen.

• 19 Augustus 2011 - 14:10

Pascal:

Hola!

Palenque vonden wij ook erg gaaf. Leuk om het nu via jullie allemaal weer terug te zien!

Hoe gaat het met je arm Ilse?

Have fun!!