Bienvenidos a Guatemala! - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu Bienvenidos a Guatemala! - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Val&Ils&Sam&Saar CC - WaarBenJij.nu

Bienvenidos a Guatemala!

Door: Val & Ils

Blijf op de hoogte en volg Val&Ils&Sam&Saar

20 Augustus 2011 | Guatemala, Flores

Buenas tardes, beste lezers!

Donderdagochtend zijn we vroeg met de bus vertrokken, terug naar Palenque. Het stadje waar we al eerder verbleven om de tempels en ruines daar te bezoeken. Nu zijn we terug, omdat je vanuit hier de oversteek naar Guatemala en specifiek Flores, kan maken. Donderdag hebben we het stadje Palenque nog een beetje afgestruind. Iets wat we de vorige keer niet hadden gedaan. We hebben een prima hotelletje gevonden, naast de reismaatschappij, die de reis naar Guatemala verzorgt. Snel geboekt, voordat de minibus vol zit!
In de stad kwamen we een leuk winkeltje tegen, dat zelfgemaakte hangmatten verkoopt. We vroegen onszelf af hoeveel we voor zo´n hangmat over hadden en vroegen daarna naar de prijs. En wat bleek... ze waren veeel goedkoper dan we dachten! Dus maar snel een mooie ´familiar´ hangmat gekocht (voor 2 personen). Nu nog een plek verzinnen om hem op te hangen...
De volgende morgen ging al vroeg, half 5, en even later waren we onderweg richting de Mexicaanse / Guetemalaanse grens. Onderweg maakten we nog een korte stop om te ontbijten en een aantal uur later kwamen we aan bij een klein Mexicaans kantoortje (understatement) wat de douane bleek te zijn. Even lief lachen, stempeltje erbij en we mochten onze tocht voortzetten. Met de benenwagen gingen we naar ons volgende transportmiddel. Een boot. Nou ja, boot... bootje. Een soort veredelde kano, waar je met 10 personen, bagage en een bootstuurmeneer in kan zitten. Na 35 minuten door een rivier geploeterd te hebben, zei de bootstuurmeneer: ´Bienvenidos a Guatemala´. ´Oooh´, was onze reactie, zijn we er al?? Verbijsterd stapten we uit het ´bootje´ en liepen langs een glibberige oever omhoog. We werden opgewacht door plaatselijke bewoners die graag met ons geld wilden wisselen. Het leek ons wel handig om de plaatselijke valuta, Quetzal, te hebben. Volgens een medereizigster was de koers gunstig, dus hebben we het er maar op gewaagd. Zeker aangezien het er op leek, dat we in de weide omtrek geen pinautomaat zouden tegenkomen... Ons avontuur, wat het inmiddels wel was geworden, ging weer verder per bus. Guatemala is armer dan Mexico en dat merk je ook in het transport. Een gammele chickenbus (zonder chickens), zonder airco, wel arko. De gammele bus ging over een gammele weg. Asfalteren kennen ze hier ook niet? Na een minuur of 10 kwamen we aan bij het volgende poppenspel, de douane van Guatemala. Vriendelijke mannetjes hadden weer een nieuw stempeltje voor ons paspoort en wij waren 80 quetzal lichter. We horen dat dit eigenlijk oplichterij is, maar wat wil je als de douane bewaakt wordt door een mannetje van minstens 95 jaar oud, met het uiterlijk van Ché Guevara, bewapend met een pistool en een grote stok.... Maar ach, 80 quetzal is 6 euro, dus waar hebben we het over. Ilse moest plassen, dat kon in een houten hokje met pot. En toen ze haar handen wilden wassen, werd de gootsteen helaas bezet door een onthoofde kalkoen....laat maar. Verder is Guatemala een prachtig land hoor, je hoort ons niet zeuren. En stukken goedkoper dan Mexico! Na een aantal uur was er toch asfalt! Wat ook direct ten goede kwam van de snelheid waarmee we reden! Nog een paar uur later kwamen we aan op het eiland Flores. Een klein plaatsje middenin een groot meer, vlakbij Tikal. Tikal is de reden dat we Guatemala bezoeken.
In Flores nemen we een hotelkamer met uitzicht over het meer, prachtig en rustgevend! Na een rondje wandelen door het dorp en lekker wat gegeten te hebben gaan we vroeg de veren in. Want, weer gaat de wekker vroeg: 03.45 uur deze keer. Tikal kan je namelijk het beste zo vroeg mogelijk bezoeken, om de hitte te vermijden, om de groepen toeristen voor te zijn en om de vele wilde dieren te spotten. Om 6 uur kwamen we met de groep en een gids aan in het park, dat eigenlijk een regenwoud is. Volgens de gids is het zo groot, dat je maanden nodig hebt om alles te zien. In Tikal zijn diverse piramides en tempels opgegraven. Ondanks dat je al veel kan zien, is slechts 8 procent opgegraven! Door het park zie je diverse heuvels, bedekt met planten, gras en bomen, maar hieronder zijn allemaal piramides te vinden. Veel is niet opgegraven om diverse redenen. De belangrijkste zijn geld en erosie. Het is duur om in werking te zetten en als ze eenmaal vrij zijn van de natuurlijke omhulsel zijn ze kwetsbaar voor regen en wind. We wandelen in de regen naar diverse piramides en ruines en het is prachtig! Ongelovelijk hoe ze dit in die tijd hebben kunnen bouwen, zo groot en zo hoog. Ze vermoeden dat een piramide in een jaar tijd door 5000 man werd gebouwd... Aan het eind van de tour beklimmen we de hoogste piramide, zo´n 65 meter hoog. We keken uit over de boomtoppen van het regenwoud en de toppen van andere piramides. Waanzinnig mooi! In de boomtoppen zagen we brulapen van tak naar tak slingeren en hier en daar zaten wat toekans te relaxen.
Na 6 uur wandelen vonden we het wel welletjes en gingen we met de bus terug naar het hotel. Het regent dat het giet hier...
Morgen zeggen we Guatemala alweer gedag en begroeten wij Belize!

Een Guatemalaanse Adios, vanuit Flores!

• 21 Augustus 2011 - 06:38

Mama Gerdien:

Wat een mooie pyramides, maar doen jullie wel een beetje voorzichtig met die grote spinnen? Ben benieuwd naar Belize. Wat een avontuurlijke reis maken jullie! Beso grande!

• 21 Augustus 2011 - 08:58

Paps & Mams:

Gelukkig hebben jullie ook eens regen gehad en wij een dagje niet! Hoe hebben jullie eigenlijk die jungle tocht gemaakt volledig te voet of waren er ergens verborgen olifanten(zie Thailand)?! Wat zijn zoal de dierlijke vervoersmiddelen, kamelen,?(past wel bij pyramides toch..) En wat betreft die hangmat heb ik gisteren 2 mooie bomen in julile tuin geplant.Ik ga ervanuit dat die groot genoeg zijn als jullie terug zijn om die hangmat tussen te hangen. Ik ga jullie weer even googlen in Belize!

Groetjes

• 21 Augustus 2011 - 17:32

Boo:

Stoer hoor in die jungle, en ook nog aapjes gezien! Hebben jullie al een kokosaap voor mam gevonden ; ) X

• 22 Augustus 2011 - 09:45

Michelle:

Aaaaah, die spin!!!

Ik hou het maar bij lezen ;) Het ziet er geweldig uit! Veel plezier in Belize!

Kus